Förr om åren så var bindningstid en realitet så fort du tecknade ett abonnemang, exempelvis till din telefon. Men idag håller allt det där på att förändras och fler och fler har de senaste åren helt avskaffat bindningstider på sina abonnemang.
På mobilmarknaden var det lågprisoperatörerna som var först med att erbjuda abonnemang helt utan uppsägnings- eller bindningstid. Detta var givetvis ett sätt att vinna kunder från de etablerade jättarna och skapa ett unikt erbjudande. Idag har även de etablerade operatörerna avskaffat bindningstiden för nästan alla sina abonnemang, även om det fortfarande finns undantag.
Den stora fördelen för oss konsumenter med abonnemang utan bindningstid är att vi kan vara rörliga kunder och byta leverantörer i princip så ofta vi vill. Dessutom sätter det press på leverantörerna att göra ett bra jobb eftersom det är så lätt för kunderna att säga upp avtalet och gå vidare till någon annan.
Det finns personer som verkligen utnyttjar det faktum att bindningstiderna i princip är avskaffade. De tecknar ett mobilabonnemang som har ett kraftigt reducerat pris de tre första månaderna. När tre månader har gått så säger de upp abonnemanget och tar ett nytt hos någon annan operatör som också erbjuder en riktigt bra rabatt under de första månaderna. Sen håller de på så tills de har gått igenom alla operatörer de kan komma på. Detta är förvisso ett bra sätt att spara pengar, men det är också ganska jobbigt, och inget vi rekommenderar. Men har du en riktigt dålig ekonomi så kan det var ett sätt att komma undan riktigt billigt.
När kan bindningstid vara bra?
Bindningstider i sig är ju inget bra för dig som konsument, men det kan faktiskt öppna en del möjligheter för dig. Många väljer ju att köpa en ny telefon tillsammans med sitt abonnemang. Det är ett slags räntefri avbetalning som brukar kallas för “förhöjd månadsavgift”. Ofta kan du välja hur lång bindningstid du vill ha - ju längre bindningstid desto lägre månadskostnad.
En bindningstid kan också vara ett skydd för dig som konsument mot prishöjningar under avtalstiden. Som regel kan nämligen inte priset ändras så länge du har en pågående bindningstid. Detta har ju störst betydelse vid exempelvis elavtal där prissvängningarna kan vara mycket stora. Det är ganska vanligt att man väljer ett bundet elavtal för att få full koll på sina kostnader under exempelvis två eller tre år.
Vad innebär bindningstid?
Det innebär i praktiken att du som beställare binder dig till att betala för en tjänst under ett visst antal månader. Oftast är det 12 eller 24 månader som gäller. Du kan avlsluta ett abonnemang innan bindningstiden har gått ut, men det kan då krävas att du “köper dig fri”, d.v.s. betalar in en klumpsumma som motsvarar din återstående månadsbetalningar.
Vad säger lagen?
Det är fullt tillåtet för en mobiloperatör att ha bindningstid på sina abonnemang så länge det framgår tydligt när du beställer. Dock finns det numera en begränsning som gör att bindningstiden inte får vara längre än 24 månader. Detta gäller dock inte för företagsabonnemang, där treårsavtal är vanliga.
Bindningstid är ett bra sätt för företag att säkra upp en inkomst för en lång tid framöver. Många leverantörer av TV-tjänster använder sig av bindningstid. Ofta beror det på att du får viss utrustning när du blir kund, och företaget måste då försäkra sig om att du stannar kvar som kund under en viss period.
Hur ska jag tänka kring bindningstid?
I första hand ska du alltid välja abonnemang som inte har någon bindningstid. Då sänker du den ekonomiska risken, samtidigt som du inte riskerar att sitta fast i en tjänst som du inte är nöjd med. Som “obunden” kund kan du snabbt byta till någon annan leverantör om det skulle dyka upp ett bra erbjudande, vilket kan vara bra.
Man ska också tänka på att den tekniska utvecklingen går väldigt snabbt idag. Det är ytterligare ett argument för att inte sitta fast i långa avtal och kanske tvingas använda gammal teknik, trots att det finns bättre alternativ på marknaden.
I undantagsfall kan det vara motiverat att ändå acceptera en bindningstid. Främst gäller detta när du köper en telefon, vilket är kan vara mycket dyrt att göra kontant. Då kan du, genom att godta 24 månaders bindningstid, få möjlighet att göra ett förmånligt och helt räntefritt avbetalningsköp. Det kan också vara helt ok när du tecknar ett TV-abonnemang där det ingår installation av parabol. Kostnaden för att göra detta själv hade varit hög.
Vanliga frågor om bindningstid
Hur vet jag om jag har bindningstid på mitt abonnemang?
Det enklaste brukar vara att logga in på “Mina sidor” eller motsvarande. Där brukar det stå angivet hur långt du har kvar på din bindningstid (om du har någon). Annars kan du alltid ringa eller maila till kundtjänst och kolla.
Är bindningstid samma sak som uppsägningstid?
Nej det är inte samma sak. Även ett abonnemang som inte har någon bindningstid kan ha en uppsägningstid på en månad. Uppsägningstiden är den tid som det tar inna ditt avtal avslutas från det att du säger upp det.
Kan jag byta abonnemang trots att jag har bindningstid på mitt befintliga?
Ja, allt är möjligt. Men du får räkna med att antingen betala för dubbla abonnemang under en period, eller att du får betala en ersättning för att kunna avsluta ditt bundna abonnemang. Lite krångligt och lite dyrt - men det är absolut görbart.
Sammanfattning
I mobilbranschen blir bindningstider allt ovanligare och det är något vi som konsumenter ska vara glada över. När det gäller mobilabonnemang så är det idag otroligt lätt att vara en rörlig kund och haka på erbjudanden och testa nya abonnemang.
I andra branscher lever bindningstiderna kvar, och kommer nog att göra så under lång tid framöver. I många fall handlar det om att ett företag gör någon form av investering när du blir kund (exempelvis installation av parabol) och då kan de inte riskera att du hoppar av som kund efter bara någon enstaka månad.
Ibland, exempelvis när det gäller elavtal, så kan bindningstid vara fördelaktigt för dig som kund och ge dig bättre koll på din ekonomi.