Telia – en klassisk mobiloperatör
Telia har sedan mobiltelefonernas födelse varit tvungna att anpassa sitt utbud efter en värld där digitala lösningar är norm, och hemtelefonerna till stor del är på väg att försvinna. Idag har Telia ett relativt stort utbud av såväl mobiltelefoner som abonnemang som är riktade till såväl företag som privatpersoner.
Bland telefonerna finns det ett något litet utbud av såväl äldre som de allra nyaste telefonerna. Detta gör att du kan välja baserat på din ekonomi och dina förutsättningar. Du kan alltid läsa om varje telefon på hemsidan eller besöka en fysisk butik för att få svaren du behöver.
Du kan exempelvis välja ett privatabonnemang eller ett familje/företags-abonnemang där flera personer har en mobiltelefon och ett abonnemang – men du endast betalar med en faktura. Telias täckningsgrad är mycket hög vilket gör att abonnemangen lockar människor från hela landet. Familjeabonnemanget erbjuder exempelvis möjligheten att ringa och sms:a fritt till andra familjemedlemmar eftersom du kan ange detta då du gör din beställning.
Så här beställer du Telia
Du kan alltid besöka en butik direkt för att köpa din telefon och/eller ett abonnemang. Det går också att hitta kontantkort. I en digital värld är det dock enklast att välja nätet för att göra en beställning och ett köp av ett nytt abonnemang.
Söker du såväl en mobiltelefon som ett abonnemang börjar du med att titta igenom det utbud som finns från olika tillverkare. Du får information om priset och går sedan vidare till att välja abonnemang. Här kan du om ni är flera i familjen välja just ett familjeabonnemang som innebär att du får en faktura och ni kan dela på surfen som finns. Samma sak gäller självklart för dig som driver företag och vill ha abonnemang för dina medarbetare och dig själv.
Har du redan ett nummer? Då kan du behålla detta även om du byter till Telias abonnemang. Tyvärr tar det dock relativt lång tid att göra detta hos Telia så du måste vara förutseende nog att lägga din beställning med tanken att det kan dröja innan flytten genomförs.
När du bekräftat att du önskar det du beställt kommer du att få ett bekräftelsemejl skickat till dig. Du kan sedan hämta ut din beställning antingen i en fysisk butik eller hos ett ombud som du har valt. Tänk på att detta måste anges när du fyller i leveransinformationen.
Betalning av Telia-mobiltelefoni
Telia skiljer sig inte nämnvärt från andra operatörer när det kommer till hur du betalar för ditt abonnemang. Du väljer föredragsvis att skapa ett autogiro så att summan för abonnemanget kan dras samma datum varje månad. Som företagare kan du få en faktura skickad till din företagsadress istället om detta är något du föredrar.
Summan måste vid autogiro finnas på ditt konto vid midnatt dagen för dragningen. Gör den inte det kommer fler försök att dra summan att göras innan en påminnelse skickas ut. Du måste alltid betala påminnelsen med omedelbar verkan.
Fördelar med att välja Telia
- Den största fördelen med att välja Telia är egentligen bara täckningsgraden vilken är mycket bra. Detta betyder större frihet att kunna röra sig runt om i landet och samtidigt använda sin telefon obehindrat.
- Det är också ett stort företag som är vana vid att allting går som smort för kunderna som anslutit sig till mobilnätet genom sitt abonnemang. Du behöver med andra ord inte räkna med att det blir särskilt många tekniska problem även om det naturligtvis kan komma att ske.
Kundservice för dig som har Telia
Du kan nå Telia via mejlen, chatten eller genom att ringa dem under deras öppettider vilket är på vardagar. Telefonköerna kan vara relativt långa om man ringer vid populära tidpunkter på dagen så som vid lunchtid, direkt på morgonen eller precis i samband med att många slutar arbetet på sena eftermiddagen.
Chatten är ett effektivt sätt att få hjälp med det du behöver eftersom svaren kommer fort. Du kan få svar på de allra flesta frågorna genom chatten eftersom man ställer ett antal kontrollfrågor om ditt abonnemang för att försäkra sig om att man har rätt person som man talar med. Per mejl måste du räkna med att det kan ta upp till 24 timmar innan du får svar. Du kan dock räkna med att svaren är av hög kvalitet och att de kommer att lösa ditt problem.
Telia har en relativt välarbetad hemsida där det också går att söka efter svar på olika frågor. Genom att göra detta kan du spara tid då du hittar svaren själv. Du kan också logga in på mina sidor för att få information om ditt abonnemang så som hur mycket av din surf du redan har spenderat för månaden och information om nya pinkoder och liknande.
Telia ger dig hög täckning på din telefoni men med långa hanteringstider
Telia har en fördel och en nackdel på en och samma gång när det kommer till sin storlek och det faktum att man lever på ett namn som sedan årtionden är välkänt i Sverige. Medarbetarna är kunniga inom sitt område men företagets storlek gör att processen med att få hjälp liksom att få sitt nya abonnemang ibland tar något längre än det borde behöva göra.
Vill man ha resonabla priser och hög täckningsgrad kan Telia vara rätt val av abonnemang. Samtidigt är det viktigt att man försäkrar sig om att man inte har bråttom med lösningar om det mot förmodan skulle bli något problem med abonnemanget. Den kommer, men det kan om man ha otur ta lite extra med tid.